Hátráltató tényezők:
Sajnos korunkban mozgás fontossága kezd leértékelődik. A tudatos mozgásfejlesztés már az óvodában sem kap elég teret. Az iskolára való szellemi és egyéb képességek fejlesztése (szabálytanulás, kézműveskedés, mondókák versek tanulása, meseolvas, stb.) a mozgásfejlesztést és a testtartás egészséges kialakítását háttérbe szorítja. Ez a helyzet csak romlik az iskolai évekkel. A mozgásszegény életmódból fakadó hátrányokat nem javítja a napi három négy óra tévénézés sem, valamint a sok időt el levő számítógép.
Miért elengedhetetlenül fontos hogy gyermekemet mozgása neve legyen?
Testünk fejlődése külső hatások mentén jön létre születésünktől fogva. Minden egyes új külső inger egy új kihívást jelent az idegrendszernek és az izom rendszernek, amelynek fel kell fejlődnie arra a szintre hogy ezekre az ingerekre megadhassa az új válaszokat. Ez a fejlődés kulcsa.
Példák a mozgás fontosságához:
- Gerincünk egészséges fejlődéséhez, – hogy meglegyen benne az a bizonyos kettős „s” alak – elengedhetetlen a csecsemőkori hason fekvés és ebben a helyzetben a szülőkre való felnézés pozitúrája.
- Másik példa a csecsemőkori szokásos mozgásfejlődés dinamikája: ha ebből kimarad valami, például a kúszás- mászás fázisa, vagy más egyéb, mert a gyermek túl korán állt fel, akkor a keresztmozgások ( jobb-bal) fejlődésében az egyik oldal lemaradhat, a két oldal mozgásban történő automatikus szétválasztása sérülhet, sőt a későbbi írás- olvasás képességét is negatívan befolyásolhatja.
Nem lehet elég korán kezdeni:
Csecsemőkorban pont arra kell a szülőknek figyelnie hogy ne erőltesse a minél korábbi járást, és arra is, hogy minél többet tudjon a gyerek kúszni- mászni szabadtéren és ne a kiságyban legyen. Fontos továbbá, hogy megadjuk azokat a plusz külső ingereket, amivel a gyermek fejlődését elő tudjuk segíteni. Gondolok itt arra, hogy ne akadálymentesítsük a szobát, hogy a gyereknek „jó legyen”. Pont akkor jó neki, ha van mit kikerülnie, van mire föl kapaszkodnia, van mialatt átbújni.
Kutatások igazolják, hogy az a gyermek, aki minél korábban, minél sokoldalúbb mozgásfejlesztésben részesül, az mozgásában és gondolkodásában sokkal kreatívabb, finommotorikájában ( pl. a rajzolási képesség) ügyesebb, tanulási képességekben magasabban fejlett lesz, mint az inaktívak társaik. Ez annak köszönhető hogy a mozgás kivitelezések széles skálája mint inger az idegrendszer magasabb fejlettségét hozza. E mellett a rendszeres mozgás fejlesztési a tüdőt, és az iramrendszer jó működését.
Az érzékszervek – látás, tapintás, egyensúlyozás- inger feldolgozó képessége is tökéletesebb lesz mint az ingerszegény környezetben felnőtt gyermekek ilyen tulajdonsága. Nem véletlenül favorizálják sok sportágban a fiatal korban történő sportág kezdést, hiszen ezek a sportolók nagyobb eséllyel érnek el kimagasló eredményeket mint a sportágban később csatlakozók.
Visszatérve az alap felvetéshez, szükség lenne már óvodás korban olyan rendszeres, sokoldalú és célzott mozgásfejlesztésre, amely minimum az alábbiakból áll:
tartásjavítás, gerinctorna, lúdtalptorna, játékos mozgáskoordináció fejlesztés, hely – és helyzetváltoztatás tanulás, egyensúlyérzék és ügyesség fejlesztés. A gerinc egészséges fejlődéséhez elengedhetetlen has – és hátizom játékos jellegű fejlesztése.