LÚDTALPTORNA KICSIKNEK ÉS NAGYOKNAK

Előző cikkemben arról írtam, hogy városias körülmények között az állandó cipőviselés mellett a lábboltozat kialakulása lassabb. 8-10 éves korra éri el a gyermek azt a talpi szerkezetet, ami jellemző a felnőtt lábra. Talán helyesebb lenne városias körülmény helyett civilizációs hatásról beszélnem, hiszen vidéken is cipőben járnak a gyerekek, és nem mezítláb rohangálnak a réten.

Mi az, amit meg kell tennem gyermekem lábának egészségéért?


Ahhoz, hogy a már említett korra a lehető legnagyobb valószínűséggel egészséges láb jöjjön létre, ahhoz nem árt tudatosan, és célzottan tornáztatni azt.
A legfontosabb a minél korábbi mozgásra való rászoktatás és a következetesség. A lúdtalp tornával is ez a teendő. 3 éves kor környékén a gyerek már összetettebb feladatokra is képes, kiváltképp, ha azt másolás formájában teheti meg. Mindenképen a gyerek tornáztatása közben a szülőnek is tennie kell a feladatokat, hogy azt a gyermeke is végre tudja hajtani, és legyen kiről másolni.
Mielőtt rátérnék a tornára, elmondanám, hogy célszerű a láb edzését nem klasszikus tornával kezdeni az első egy-két hétben, hanem be lehet csempészni a mindennapokba „rejtett” feladatokat, amiket később is bármikor használhatunk.

Rejtett feladatok:

  • menjünk ki a konyhába mezítláb (zokniban) lábujjhegyen
  • jöjjünk vissza a szobába sarkon járva
  • sétáljunk egyet a láb külső élén
  • az esti rendrakásnál a nagyon apró dolgokat lábbal vetessük fel a földről

Torna, csak egy zoknit használva:

  1. Kéz-láb becsukás, kinyitás játék. Lebegőülésben, amikor mind a 4 végtag a levegőben van, kinyitjuk, és bezárjuk a tenyereinket és a lábunkat mindenféle sorrendben.
  2. Távcső lábbal. Ülésben kéztámasszal a lábak meg vannak emelve. A két lábam sarkait és lábujjait úgy érintem össze, hogy a talpaim közepe nem ér egymáshoz.
  3. Ablaktörlő-hernyó-tapsolás gyors váltakoztatása lábbal. Ülésben kéztámasszal úgy mozgatom a lábaimat jobbra-balra, hogy a sarkaim egy helyben maradnak, lábbal hernyómozgást végzek, majd tapsolok a talpaimmal a levegőben.
  4. Zoknival integetés, levegőben átadás. Ülésben kéztámasszal egyik lábam lábujjával zoknit fogok, és azt megrázva integet a zoknival, majd a levegőben átadva a másik lábamnak megismétlem a gyakorlatot.
  5. Zokni széttépés a levegőben. Ülésben kéztámasszal megfogom a zokni két végét a lábujjaim segítségével, majd lassan, de erősen kifeszítem a zoknit.
  6. Zokni leszorítás lábujjal a talajra, talp a levegőben, zokni széthúzás. Ülök kéztámasszal a földön, a zokni előttem van a földön keresztben. Úgy érintem meg a zokni előtt, majd a zokni mögött talajt a lábujjammal, hogy a sarkam a levegőben marad.
  7. Zokni behúzás a talp alá hernyóba. Behajlított ,felhúzott lábakkal ülök a földön. A lábam alatt úgy van hosszában letéve a zokni, hogy a sarkam a talajon, a lábujjaim megemelve. A zoknit be kell húzni úgy a talpam alá, hogy a lábfejemmel hernyó mozgást imitálok.
  8. Ugrálás a zokni fölött minden irányba csak lábujjon.
  9. Kidobós lábban mindenki mindenki ellen. Egy lábon ugrálva próbálom a zoknit a másikra rádobni, úgy hogy a zoknit a nem ugráló láb lábujjában fogom.
  10. Pingvinséta, a két láb között zokni. Sarkon járás úgy, hogy mindkét lábam lábujjával egy zokni két végét fogom.
  11. Szökdelős fogócska egy lábon, a másik lábam lábujjával zoknit fogok.
  12. Zoknik egy vonalban vannak letéve a földre,és fölötte úgy kell végigmenni, hogy a láb alagútban van. Csak a sarok és a behajlított lábujjak vannak a talajon. A zoknik a talp alatt úgy ,hogy a talp nem érhet a zoknikhoz.
  13. Nagy kört csinálunk, kézfogással. Hinta lábujjról sarokra a láb oldalán gördülve. A talp közepe soha nem érhet le a talajra.

A torna lehetőleg legyen a napi rutin része. Ha csak hetente egyszer-kétszer tornázunk az nem sokat ér. Fontos, hogy a lábtorna időtartama ne legyen több, mint 15 perc, mert az életkori sajátosságok miatt a gyerek ezután már nem tud rá odafigyelni, megunja, és hosszú távon meg is utálhatja. A 15 percet természetesen a körülményektől függően meg is ismételhetjük.

Egy gyakorlat elvégzése se haladja meg a 3 percet, mert az is a koncentráció rovására megy, inkább több feladattal próbálkozzunk.

Szükség esetén a gyakorlatok szélesebb skáláját találhatja meg az óvodás foglalkozásaimon.