MILYEN ÜLŐ ALKALMATOSSÁGOT VÁLASSZUNK A MUNKAHELYÜNKRE?

 MILYEN ÜLŐ ALKALMATOSSÁGOT VÁLASSZUNK A MUNKAHELYÜNKRE

MILYEN ÜLŐ ALKALMATOSSÁGOT VÁLASSZUNK A MUNKAHELYÜNKRE?

(irodai szék, térdelőszék, fitt ball, dynair-ülőpárna)

 

 

Milyen irodai ülő alkalmatosság a legtökéletesebb hosszú távon egészségem megóvása érdekében?

Előző cikkemben azt a kérdéskört jártuk körül, hogy amennyiben klasszikus irodai székek közül kell választani, akkor melyik székre mondhatom azt, hogy jó. Ám a divathullámok, és persze az ergonómia tudománya számos egyéb eszközt kínál a felhasználónak ülés céljára. Ezek között tallózva választottam ki, a talán legismertebb és legközkedveltebb alkalmatosságokat.

Az alapszempontom az volt, hogy melyik ülő alkalmatosság képes a széknek azon gyengeségét kiküszöbölni, hogy könnyedén tudunk rajta rosszul ülni, és melyik eszköz felel meg hosszú távon a kényelmi szempontoknak.

 

  1. Nézzük meg elsőnek a térdelőszéket.

 

Az alábbi ábra azt mutatja, hogy milyen hatásmechanizmus mentén tervezték a térdelőszékeket. A térdelőszék célja, hogy a combcsont dőlésszögéből kiindulva egyrészt megbillentse a medencét, és ez által az egész gerincet közelítse az álló helyzethez, a gericgörbületeknél az ideális arányokat megteremtve, másrészt a térdelés helyzete nem kevés terhelést vesz le a gerinc ágyéki szakaszáról.

A gerinc számára ez a helyzet hosszú távon nagyon kényelmes lehet, és mindenképen nagyon egészséges. Akik térdproblémákkal küzdenek, azoknak azonban nem ajánlom ezt az eszközt.

Kiváló ülő alkalmatosságnak tartom, azáltal, hogy leveszi a teher egy részét a gerincről és visszaállítja az ideális gerincgörbületeket. Ortopéd szempontból ez az egyik legjobb megoldás. Nagy kár, hogy hazánkban még nem terjedt el kellőképpen a térdelőszék.

 

  1. A következő eszköz a dynair ülőpárna.

 

Az első és legfontosabb dolog, hogy ezek a levegővel telt instabil eszközök mind az aktív ülés részei. Mi ennek a jelentősége? A rajtuk való ülés során a medencénk, valamint ehhez szorosan kapcsolódva az ágyéki gerincszakaszunk folyamatos, apró elmozdulásokat végez, így önkéntelenül is izommunkára kényszerül. Akinek régóta tartó derékfájása alakult ki az ülőmunka és a mozgásszegény életmód következtében, annak számolnia kell vele, hogy az ágyéki gerincet stabilizáló izomzata meggyengült, és ez által ez az egész gerincszakasz instabillá vált. 

Az ülőpárna használatához apránként kell a törzset hozzászoktatni: eleinte nem javasolt több, mint fél órát egyhuzamban az eszközön ülve tölteni. Ez az időtartam természetesen napról napra növelhető. Miért fontos ez? Mert ezen instabil eszközök bármelyikén egyensúlyozva ülünk, apró mozgásokra és izomaktivitásra ösztönözve a gerincünket, akkor eleinte ezek az eddig használaton kívüli izmaink hamar elfáradnak. 

A másik szintén nagyon fontos funkció, amit a párna nyújtani tud az a már a térdelőszéknél is említett medencebillentés. Amikor a párna közepén ülve folyamatosan billegünk a párnán, és ettől elfáradnak az izmaink, nem kell mást tennünk, mint, hogy a párna elejére csúszva „v” alakot formázunk a párnából és már el is értük az ideális medence szöghelyzetet. Ebben a helyzetben az izmok is pihennek.

 

 

Az ülőpárna szintén kiváló eszköz. A már említett módon a közepére ülve mobilizálja és erősíti a derék izmait, az elején ülve pedig ideális helyzetbe hozza a medencét, ezáltal az egész gerincoszlopot és a hát izmait is kezeli. A térdelőszék mellett ez az az eszköz, amit feltétlenül ajánlanék mindenkinek. A párna használatakor a széket a megfelelő mértékben le kell engedni.

 

  1. A harmadik általunk vizsgált eszköz a fitball.

 

Hazánkban talán a fitball a legnépszerűbb alternatív ülő alkalmatosság. Sikerét annak is köszönheti, hogy ezt az eszközt fitness termek is használják. Irodai körülmények között a labda az az eszköz, amely a legtöbb odafigyelést igényli. A nagy labdának elég nagy az ülőfelülete is. Egyáltalán nem mindegy, hogy a labdán hogy helyezkedünk el. Ha a labda a combhoz közel van, és így a labda „hátsó” részén ülünk, az kifejezetten rossz helyzet a gerinc számára. Tudunk a labdán is, akár a széken, hanyagul ülni. Ezt mutatja az alábbi kép.

A labda, ellentétben az ülőpárnával nem finom és kicsi billegéseket generál a medencében, hanem széles az ülőfelülete révén nagy mozgásokat hoz létre. Ez is tud hatni jótékonyan az izomrendszerre az egyensúlyozás miatt, de mint ahogy fentebb említettem sok tudatosságot kíván. Munkakörülmények között ez igen nehéz. Ezt az eszközt ajánlanám a legkevésbé, mert nem küszöböli ki azokat a hiányosságokat, amivel a székek többsége rendelkezik. Mindazonáltal a labda rugalmas és tornára is alkalmas, de én a térdelő széket is, és az ülőpárnát is alkalmasabb eszköznek találom irodai használatra.