MILYEN MUNKAHELYI IRODAI SZÉKET VÁLASSZUNK?

 MILYEN MUNKAHELYI IRODAI SZÉKET VÁLASSZUNK

MILYEN MUNKAHELYI IRODAI SZÉKET VÁLASSZUNK?

 

 

 

Ebben a cikkemben egy hallatlanul fontos kérdést érintek. Milyen munkahelyi irodai széket válasszuk? Miért lényeges kérdés ez?

 

Az emberek többsége, főleg a rendszerváltás óta a szolgáltatóiparban dolgozik, de a termelő munka is sok esetben íróasztalhoz kötött tevékenység. A napi minimum nyolc óra ülés, görnyedés a munkahelyen manapság mindennapos. Hazafelé az autóban is ülünk, majd otthon egy pár órás aktivitás után szintén ülünk a TV előtt. Számítások szerint a napi ülésnek a mennyisége átlagban eléri a 12 órát. Sajnos, életünk egy jelentős részét ülő testhelyzetben töltjük, sok esetben kompenzációs mozgás nélkül. Azt gondolom nem mindegy, hogy ez a nagy mennyiségű idő milyen formában terheli meg a gerincet, és ezzel együtt az egész testünket is.

Az alábbi ábra azt mutatja, hogy a gerinc terhelése, hogy alakul különböző ülő pozíciókban, amennyiben a normál álló helyzetet vesszük alap 100%-os gerincterhelésnek.

 

 

 

Látszik, hogy milyen drámaian nő a terhelés mennyisége. Sok egyéb tényező is hozzájárul az egészségkárosító hatásokhoz ülő helyzetben, de ezeket később, a „munkahelyi ergonómia” cikkemben, illetve a „különböző típusú ülő alkalmatosságokat” taglaló cikkemben fogom kifejteni.

 

Most csupán a székre koncentrálva foglalom össze röviden a tudnivalókat:

-    legyen a szék forgatható,

-    a széknek minden paraméterét tudjam a saját testemhez igazítani,

-    kerüljem a terebélyes, süppedős „főnöki” forgószéket,

-    a legjobb szék az, ami a derekamat támasztja meg, és nem a hátamat,

-    az ilyen széknek nincs nagy háttámlája – vállig érő –, hanem csupán egy derékra simuló íves kicsi háttámlával rendelkezik,

-    a háttámla ráadásul egy tengelyen akár 90º-ot is hátra tud fordulni.

.

 

Az ilyen székben ülve akár a saját maximális mozgáshatárunk széléig is hátra tudunk hajolni. Ez azért nagyon fontos, mert a fenti ábrán látható 200%-os terhelést jelentő testhelyzet nagymértékben előidézheti és fönt is tarthatja a porckorongsérvet. Továbbá az ilyen szék szabadon hagyja a karok, vállak és a hát mozgását.

 

 

 

 

Az első szék azért jó, mert keskeny a háttámlája, a második, pedig azért, mert van kartámlája is. Sajnos a legjobb széknek azt a „minimál” széket tartom, amit egy részről, már csak nagyon ritkán gyártanak, másrészről, ezek híján vannak, annak a designnak, ami manapság divatos.

Amennyiben Ön nem rendelkezik ilyen székkel, mert nincs mód lecserélni a munkahelyit, akkor a teli támlás székre rakjunk valamiféle deréktámaszt. Kapni erre a célra kidolgozott speciális deréktámasz szivacsot, vagy egyszerűen csavarjunk össze egy törölközőt hurkába és tegyük a derekunk mögé.